C# - Osztály, property, függvény, mező varázsló használata

forráskód letöltése
Ha létrehoznánk egy új osztályt és ezen belül property-ket, függvényeket, stb., akkor ezek mindegyikéhez a Visual Studio.NET biztosít egy-egy varázslót, mely nem csak megkönnyíti és gyorsítja forráskódunk létrehozását, de rögtön kizárja az esetleges hibákat is, melyeket a manuális létrehozás esetén könnyedén véthetnénk.
A varázslók használatához szükségünk lesz a Class View ablakra. Ezt a View – Class View menüpont kiválasztásával tehetjük láthatóvá, vagy a Ctrl + Shift + C billentyű kombináció lenyomásával.
Egy új osztály létrehozásához kattintsunk a Project – Add Class menüpontra. A megjelenő ablakban a Class Name mezőben adhatjuk meg az új osztály nevét, melyhez a File name mezőbe rögtön létre is jön egy CS kiterjesztésű állománynév, melybe az új osztály forráskódja mentve lesz. Ezt a nevet persze felülírhatjuk igény szerint.
A Namespace mezőben kiválaszthatjuk, hogy melyik névtérhez tartozzon az új osztály, de akár be is írhatunk egy tetszőlegest.
Az Acces mezőben választhatunk, hogy az új osztály publikus legyen vagy csak belsőleg használható.
A Class modifiers-nél megadható, hogy az osztály absztrakt, vagy esetleg olyan legyen, hogy ne lehessen új osztályt származtatni belőle (sealed).
Végül a Comment mezőben egy tetszőleges megjegyzést írhatunk szükség esetén, mely bekerül a forráskódba is.
Ha a BaseClass-ra kattintunk, akkor itt a Namespace-nél kiválasztott névtérben található osztályok közül választhatjuk ki a Base class mezőben, hogy az új osztályunk már melyik már meglévőből származzon.
Az Inheritance lapot választva pedig arra nyílik lehetőségünk, hogy egy kiválasztott névtérben található interfészek közül adjunk hozzá osztályunkhoz tetszőleges számút.
A Finish gomb lenyomásával az alábbi forráskód jön létre:
using System;
namespace Wizard
{
  /// <summary>
  /// 
  /// </summary>
  public class Class1
  {
    public Class1()
    {
      // 
      // TODO: Add constructor logic here
      //
    }
  }
}
Egy új függvény létrehozását szintén megtehetjük egy varázslón keresztül. Ehhez kattintsunk a Class View ablakban arra az osztályra, melyen belül szeretnék az új függvényt létrehozni. Ha ez megvan, akkor válasszuk a Project – Add method menüpontot. A megjelenő varázslóban megadhatjuk a függvény létrehozásához szükséges paramétereket.
Így például a Method access-nél rendelkezhetünk arról, hogy a függvényünknek milyen legyen a hozzáférhetőségi köre.
A Return type-nál a függvény visszatérési értékének típusát határozhatjuk meg.
Új függvényünk nevét a Method name mezőben adhatjuk meg.
Egy függvénynek tetszőleges számú paramétere lehet. Ezeket úgy hozhatjuk létre, hogy a paraméter módosítóját a Modifier listából kiválasztjuk, majd a típusát a Parameter type-ból keressük elő, ezt követően megadjuk a nevét a Parameter name mezőben, végül az Add gombbal hozzáadjuk a Parameter list listához.
A függvény módosító kulcsszavait a Method modifiers-nél adhatjuk meg.
Végül a Comment mezőben ehhez is írhatunk egy tetszőleges megjegyzést.
A legalsó Mehod signature csak olvasható mezőben látható menetközben is, hogy miként fog kinézni a függvényünk.
A Finish gomb lenyomásával a forráskódba beillesztésre kerül az összeállított függvény.
    public static int GetIntParam(int A, ref string B)
    {
      return 0;
    }
Következő lépésként hozzunk létre egy új property-t az új osztályunkhoz. Ehhez szintén válasszuk ki az osztályt a Class View ablakban, majd a Project – Add property menüpont kiválasztásával elindul a property varázsló.
A létrehozandó property láthatósági körét a Property access listából választhatjuk ki, míg típusát a Property type listából.
A property nevét a Property name mezőbe gépeljük be.
Létrehozhatunk csak olvasható, csak írható, vagy olvasható/írható property-t is. Ezt az Accessors mezőnél választhatjuk ki.
A Property modifiers-nél a property módosítója állítható be, így készíthetünk normál, statikus, virtuális property-t is.
Végül a Comment mezőben írhatunk egy tetszőleges megjegyzést.
A Finish gomb lenyomásával a forráskódba beillesztésre kerül az összeállított property.
    public int XValue
    {
      get
      {
        return 0;
      }
      set
      {
      }
    }
Egy új mező létrehozásához válasszuk ki azt az osztályt a Class View ablakban, melyhez szeretnénk létrehozni, majd a Project – Add field menüpont kiválasztásával elindul a mező varázsló.
A létrehozandó mező láthatósági körét a Field access listából választhatjuk ki, míg típusát a Field type listából.
A mező nevét a Field name mezőbe gépeljük be.
Létrehozhatunk egyszerű, statikus, vagy konstans mezőt. Ezt a Field modifiers mezőben választhatjuk ki. A konstans mező esetén lesz aktív a Field value mező, melybe rögtön meg is adhatjuk a mezőnk értékét.
Végül a Comment mezőben írhatunk egy tetszőleges megjegyzést.
A Finish gomb lenyomásával a forráskódba beillesztésre kerül az összeállított mező.
    public int Field1;
Végezetül, ha tömbként szeretnénk elérni az osztályunk egy adott adatát, akkor ehhez egy ún. indexer-t is létrehozhatunk egy varázslóval.
Válasszuk a Project – Add indexer menüpontot.
A láthatósági kört az Indexer access, míg az index típusát az Indexer type listából választhatjuk ki.
Hasonlóan egy függvényhez itt is létrehozhatunk paramétereket a Parameter type és Parameter name mezők használatával.
Az Indexer modifier-ben választhatunk hogy normál, vagy virtuálisként deklarált legyen.
Végül a Comment mezőben írhatunk egy tetszőleges megjegyzést.
A Finish gomb lenyomásával a forráskódba beillesztésre kerül az összeállított indexelő.
     public int this[string A]
    {
      get
      {
        return 0;
      }
      set
      {
      }
    }