Windows - Remote Desktop

Windows XP újdonságai 3. rész

A Windows XP Professional tartalmaz egy a Windows 2000 Server igen népszerű terminálszolgáltatásához hasonló távelérésű szolgáltatást. Segítségével úgy dolgozhatunk a helyi hálózat vagy az Internet egy másik gépén, mintha előtte ülnénk. A Windows 2000 Server verziójában megtalálható korlátozások többségét az XP megszüntette. Ezek közé tartozik például a két gép közötti fájl átvitel, CDROM és floppy használat. A Windows XP Professional verziójáig a hasonló képességekkel felruházott szolgáltatások sok pénzbe kerültek. Most gyakorlatilag mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé vált az XP-ben való megjelenésével.

A szolgáltatásról röviden:

Egy kliens - szerver megoldásról van szó, ahol a kiszolgáló képernyő képe a hálózaton keresztül (LAN, WAN) továbbítódik az ügyfél gépre. Így olyan hatást lehet elérni - a hálózat sebességétől függően - mintha a kiszolgálón dolgoznánk. Programokat lehet futtatni, Internetet lehet használni, dokumentumokat lehet írni, stb. Az adatátvitel titkosítva és tömörítve történik. További előnye, hogy az ügyfél gépen csak a kapcsolódáshoz szükséges szoftverek futnak - kis gépigénnyel. Minden más alkalmazás a kiszolgálón fut. Ezért az ügyfélgépeken használhatók olyan alkalmazások, amelyeknek a futtatását a hardver erőforrások szűkössége egyébként nem tenné lehetővé. A Remote Desktop és a terminálszolgáltatások közti egyik legfontosabb különbség, hogy a Remote Desktop használata alatt a felhasználót a kiszolgáló gépről kijelentkezteti a kapcsolat létrejöttével. A futó programokat illetve az operációs rendszer irányítását ezután az ügyfél gépen vezérelhetjük.

A kiszolgáló oldal beállítása az XP-n:

A "System Properties" ablakban (Control Panel > Performance and Maintenance > System) kattintsunk a "Remote" fülre. A "Remote Desktop" beállítások között jelöljük meg az "Allow users to connect remotely to this computer" négyzetet. Ezzel engedélyeztük a szolgáltatást.
A következő lépés, hogy kiosszuk a felhasználói jogosultságokat. Ehhez kattintsunk a "Select Remote Users" nyomógombra. A megjelenő ablakban vannak felsorolva a jogosult felhasználók. Az "Add" gomb segítségével vezetünk fel továbbiakat. Ha az "Advanced", majd pedig a "Find Now" gombra kattintunk megkapjuk az operációs rendszerbe felvett felhasználói fiókok listáját. Válasszuk ki azt akinek engedélyezzük a távelérést és kattintsunk az "Ok" gombra. Az "Enter the object names to select" listába beírt GÉPNÉV\FELHASZNÁLÓNÉV szintaxis használatával szintén ezt érjük el.

Az ügyfél szoftver telepítése 32 bites Windows-t (Win95/98/NT4.0,2000) futtató gépeken:

Helyezzük be a Windows XP telepítő lemezt a gépünk CDROM meghajtójába. Az automatikus indítást követően válasszuk a "Perform additional tasks", a következő oldalon pedig a "Set up Remote Desktop Connection" menüpontot és haladjunk végig a telepítés lépésein.
A telepítés végeztével a %system%\System32\mstsc.exe fájlal vagy a Start > Programok > Accessories > Communication > Remote Desktop Connections parancsikonnal indítható el a kliensalkalmazás.

A kapcsolat létrehozása:

Kattintsunk a "Remote Desktop Connection" ikonra az ügyfélszoftver elindításához. A "Computer" mezőben találjuk azokat a gépneveket, amelyekhez már kapcsolódtunk. Ha ilyen még nincs válasszuk a "Browse for more" sort. A hálózat gépeinek farendszerében tallózzunk el a kiszolgáló géphez.
Előfordulhat, hogy nem találjuk a megfelelőt ekkor megtehetjük, hogy a "Computer" mezőbe beírjuk a gép nevét vagy az IP címét.
Ezt követően a "Connect" gombra kattintva létrehozható a kapcsolat.

A kapcsolat konfigurálása:

A "Remote Desktop Connection" ablakban kattintsunk az "Options" gombra. Sorrendben az alábbi beállítási fülekkel találkozhatunk:

"General":
A "Logon settings" szekcióban minden a listában szereplő kiszolgálóhoz létrehozhatunk egy automatikus bejelentkező profilt. Ehhez adjuk meg a felhasználói nevet, jelszót és a bejelentkezési tartomány nevét. A tartománynév megadása nem kötelező, ha nem tartományban, hanem munkacsoportban található a kiszolgáló, a munkacsoport nevét kell megadnunk. A jelszavak eltárolásával legyünk óvatosak, nehogy akaratunkon kívül illetéktelenek visszaélhessenek vele.
A "Save As" gombra kattintva elmenthetjük a beállításokat.

"Display":
A megjelenő kép felbontását és színmélységét állíthatjuk be. Minél nagyobb értékeket választunk, annál nagyobb adatmennyiségnek kell átjönnie a hálózaton. Ez jelentősen lelassíthatja a megjelenítést. A Windows 2000 terminálszolgáltatásához képest jelentős változás, hogy kihasználhatjuk a hardver nyújtotta maximális színmélységet.

"Local Resources":
Ismét egy új paraméter: a kiszolgáló hangjait is áthozhatjuk az ügyfélgépre. Ez a Windows 2000 Server-hez adott programokkal szintén nem volt lehetséges. Külső gyártók azonban készítettek olyan alkalmazásokat, amelyek megoldották a hangátvitelt, de ezek további költséget jelentettek. Az XP beépítve tartalmazza ezt a funkciót is.
A "Remote computer sound" beállításainál dönthetünk arról, hogy a hangot az ügyfélgépen akarjuk hallgatni ("Bring to this computer"), a kiszolgálón ("Leave at remote computer") vagy nem akarunk hangot ("Do not play").
A "Keyboard" beállításainál ismét egy újdonsággal találkozunk: megadhatjuk hogy a Windows-os billentyű kombinációk érvényessége mely gépre szóljon.
A "Local devices" beállításai szintén nem voltak meg az előd rendszerben. Itt a helyi gép lemezegységeit, nyomtatóit és portjait rendelhetjük hozzá a kiszolgálóhoz, ez annyit jelent, hogy fájlokat másolhatunk a két gép között

"Programs":
A bejelentkezés után elindítható egy alkalmazás. Ilyenkor csak ezt tudjuk a terminálablakban használni, ha kilépünk belőle a terminál kapcsolat bontódik.

"Experience":
A kapcsolat minőségét befolyásoló tényezőket találjuk ezen az oldalon. "Allow the following" alatt jelölhetjük be az engedélyezendő funkciókat. Például a "Desktop background" engedélyezése áthozza a hálózaton a Windows hátteret. Ez akár több MB is lehet és egy modemes kapcsolatnál jelentős lassulást eredményez. Viszont a képek gyorsítótárban való elhelyezését javasolt bekapcsolni: "Bitmap caching".
A "Chose your connection speed to optimize performance" legördülő menüben a kapcsolat sebességének megfelelő, előre konfigurált beállítások közül választhatunk. A "Custom" értéket kijelölve mi határozhatjuk meg a beállításokat.

A Remote Desktop használata a webböngészőn keresztül:

Nem kell minden kapcsolódó gépre kliens programot telepíteni, ha kiszolgálót felkészítettük a webböngészőn keresztüli vezérlésre. Ehhez jelen kell lennie az IIS (Internet Information Services) ide vonatkozó részének. Telepítéséhez illetve ellenőrzéséhez végezzük el a következőket:
  • Lépjünk a Control Panel > Add or Remove Programs ablakába.
  • Kattintsunk az "Add/Remove Windows Components" ikonra.
  • A rövid várakozás után megjelenő listában kattintsunk az "Internet Information Services (IIS)" sorra, majd a "Details" nyomógombra.
  • Kattintsunk az utolsó "Word Wide Web Service" sorra, majd ismét a "Details" nyomógombra.
  • Jelöljük be a "Remote Desktop Web Connection" négyzetet.
  • Fejezzük be a telepítést az "Ok" gombok lenyomásával.
A kliens gép böngészőjébe írjuk be:
http://ipcím/tsweb/
Az "ipcím" a kiszolgáló IP címe vagy gépneve.
A konfigurációs beállításokat immár a böngészőben tudjuk elvégezni és a fenti kliens szolgáltatáshoz hasonló módon használhatjuk a kiszolgálót.


Windows XP újdonságai cikksorozat