Windows - Hálózati felhasználói név és jelszókezelés XP alatt

Sokak számára ismerős az a helyzet, amikor különböző kiszolgálókra bejelentkezve különböző felhasználói nevet és jelszót kell megadni. Másikat a helyi hálózatban, másikat az Interneten és megint másikat a levelezésnél. A Windows XP rendelkezik egy fiók menedzselő funkcióval az ilyen problémák elhárítására. Az Internet Explorer-ben találkozhattunk először annak a lehetőségével, hogy a felhasználói neveket és jelszavakat kérő weboldal látogatásakor eltárolhatók a bejelentkezéshez szükséges adatok és a következő alkalommal nem kell beírni őket, mert az Explorer megteszi helyettünk. A Windows XP-ben az operációs rendszer szintjén jelent meg egy hasonló funkció, némileg eltérő működéssel. Általában jellemző, hogy ahány kiszolgáló annyi név és jelszó szükséges a bejelentkezéshez. Ezeket össze lehet fogni oly módon, hogy felvehetők egy listába a gépnevekhez tartozó hitelesítési adatok. Amikor kérés érkezik, az XP a listából kikeresi a kérő gép nevét és ha megtalálta elküldi a hozzárendelt felhasználói nevet és jelszót. Mi ebből csak annyit veszünk észre, hogy látszólag bejelentkezés nélkül elérhetők a távoli erőforrások. Minden XP felhasználóhoz tartozik egy külön lista, ezért nem fordulhatnak elő visszaélések. A bejelentkezés történhet a helyi hálózat kiszolgálóira és az internetes web szerverekre egyaránt.

A beállítások eléréséhez tallózzunk el a következő helyre, ha nem tartományi tag a gépünk: Control Panel > User Accounts. Kattintsunk annak a felhasználónak az ikonjára, akinek a listájához hozzáadjuk a bejelentkezési adatokat. A baloldalon megjelenő "Related Tasks" alatt kattintsunk a "Manage my network passwords" sorra. Megjelenik a "Store User Names and Passwords" ablak. Ha a gépünk egy tartomány része, az elérési út a következő: Control Panel > User Accounts > Advanced > Manage Passwords.

Fiók felvétele a listába:

A felhasználói fiók felvételéhez kattintsunk az "Add" gombra. A Server mezőbe adjuk meg a távoli kiszolgáló gépnevét vagy IP címét. A "User name" mezőbe írjuk be a felhasználói nevet, utána egy "@" karaktert és a bejelentkező tartomány nevét (pl.: rendszergazda@microsoft.com). Ha nem tartományba történik a bejelentkezés, a munkacsoport nevet kell megadni (pl.: rendszergazda@workgroup). Végül a "Password" mezőben adjuk meg a jelszót, majd kattintsunk az "OK" gombra. Ezzel elértük, hogy egy kiszolgálóhoz hozzárendeltünk egy bejelentkezési nevet és jelszót.

Fiók törlése:

Kattintsunk a törlendő fiókra és a "Remove" gombra. Miután kitöröltünk egy fiókot az adott helyre való bejelentkezéshez ismét kézzel kell megadnunk a felhasználói adatokat.

Fiók tulajdonságainak módosítása:

Kattintsunk a "Properties" gombra. A megjelenő ablak felső része ugyanaz, mint amit a fiók felvételénél láttunk, az adott mezőkben átírhatók az adatok a jelszó kivételével. Ehhez kattintsunk a "Change" gombra és a következő ablakban adjuk meg a régi jelszót, majd megerősítésként kétszer az újat.

Passportok kezelése - Új Passport létrehozása:

A Microsoft Passport bejelentkező szolgáltatását természetesen szintén lekezeli a rendszer. Ha még nem rendelkezünk vele, ingyen hozzájuthatunk egyhez, ha a Control Panel > (User Accounts) oldalon kiválasztjuk a Passport leendő felhasználóját és rákattintunk a "Set up my account to use a .NET Passport" sorra. Elindul egy varázslót, amely a Microsoft weboldalára látogat és személyes adatainkat és E-mail címünket megadva, létrehozhatunk egy új Passportot (természetesen élő Internet kapcsolat szükséges). Elég ha csak egy Passport-ot kezelni tudó webhelyre jelentkezünk be egy Internetezés alkalmával, ha átlépünk egy másikra a szolgáltatás automatikusan bejelentkezik helyettünk.