Windows - Windows Movie Maker

A Windows XP tartalmaz egy video digitalizáló, vágó, szerkesztő programot, Windows Movie Maker néven. Tudásban nem veszi fel a versenyt a profi programokkal, de a kamerával készített családi felvételek számítógépre vitelét kifogástalanul megoldja. Támogatja az elkészült anyag E-mailben való elküldését és Webkiszolgálóra töltését is.
Helyileg a Start > All Programs > Accessories > Windows Movie Maker útvonalon találjuk meg. Működésének szoftveres feltételeiről az operációs rendszer gondoskodik, de hardver oldalról szükség van egy feltelepített Video Capture eszközre és egy hangkártyára. Ha ezekkel nem rendelkezünk, akkor más gépen elkészített anyagokat szerkeszthetünk, de saját felvételt nem digitalizálhatunk.
Felvétel készítés
Miután rendelkezésünkre állnak a szükséges hardver eszközök és elindítottuk a Windows Movie Maker-t kattintsunk a File > Record menüre vagy nyomjuk le a CTRL+R billentyűkombinációt. Megjelenik a "Record" feliratú ablak. Itt tudjuk elvégezni a digitalizálást és itt állíthatjuk be a bemeneti eszközök paramétereit. A "Record" felirat melletti legördülő menüben három opció közül lehet választani: csak hanganyag rögzítése ("Audio only"), csak képanyag rögzítése ("Video only"), kép és hang együttes rögzítése ("Video and audio"). Alatta látható a használatra kijelölt videó és audio eszköz. Ha több ilyennel rendelkezünk, köztük váltani és a kiválasztott eszközt konfigurálni a "Change Device" nyomógombbal lehet. Valószínűleg szükség is lesz erre, mert alapértelmezésben NTSC szabványú bemenetet vár és a Magyarországon érvényben lévő PAL szabványra a Configure > Video Standard legördülő menüvel válthatunk. Visszatérve a felvételi ablakhoz a "Setting" melletti menüvel lehet állítani a minőséget. Itt ütközik ki a program egyik hátránya, hogy csak előre konfigurált beállítások közül választhatunk. Bár az "Other" kijelölésével elérhetővé válnak további lehetőségek is, még így sem lehet minden esetben tökéletesen személyre szabni a paramétereket. A felvételt elindítani a "Record" gombbal lehet. Ha bekapcsoljuk a "Record time limit" jelölőnégyzetet, a megadott idő eltelte után leáll. Ha nem, akkor a "Stop" gombbal (a felvétel kezdése előtt "Record" felíratú volt) mi állíthatjuk le. Vagy leáll, ha megtelt a merevlemez. Minél jobb minőséget választunk, ez annál előbb következik be.
Található a Record/Stop gomb mellett egy fényképezőgépet ábrázoló gomb. Felvétel közben rákattintva az aktuális képkockát rögtön elmenthetjük .JPG formátumú képbe.
A "Stop" megnyomása után a rögzített anyagot .WMV formátumba menthetjük. Mivel a WMV erősen tömörített a felvett nyersanyag pedig nem, ezért konverzióra van szükség. Itt ütközik ki a számítógép hardverének - főleg processzorának és memóriájának - sebessége és mennyisége. Pár másodperctől kezdve akár több órán keresztül is dolgozhat rajta a gép. Függően az anyag hosszától és minőségétől.
Miután végeztünk a konvertálással és mentéssel, megjelenik egy ikon "Clip1" néven. Rákattintva a jobb oldali ablakban lejátszhatjuk az elkészült filmet.
Vágás/összefűzés
A kiválasztott Clip-et a Clip > Add To Storyboard/Timeline menüvel lehet az ablak alján lévő csíkra helyezni. Egyszerű összefűzésnél jelöljük ki a SHIFT és/vagy CTRL billentyűkkel és az egérrel a részeket és kattintsunk a Clip > Combine menüre. A film aktuális pontjáig történő vágásnál használjuk a Clip > Split menüt.
Munkafolyamatok
A film és hanganyag részletekkel végzett műveleteket "Project"-eknek nevezi a rendszer. A File > Save Project vagy File > Save Project As menüvel lehetőségünk nyílik elmenteni egy .MSWMM (Microsoft Windows Movie Maker) kiterjesztésű fájlba. Így később File > Open Project menüvel megnyitva, onnan folytathatjuk a munkát, ahol abbahagytuk. Az utolsó Project-et automatikusan betölti a program indulásánál.
Átmeneti fájlok tárolása
Videó digitalizálásnál minél jobb minőséget állítunk elő, annál nagyobb tárolókapacitást igényel. A különböző tömörítési eljárások (mpg, wmv, stb.) lehetővé teszik minőségi kompromisszumok árán a méretcsökkentést, de közvetlenül a digitalizálás alatt a nyers kép- és hanganyag, tömörítés nélkül tárolódik egy átmeneti tárolómappában. Alapértelmezésben ez az aktuális felhasználó profiljában lévő "Temp" mappa. Nagyobb munkák során lehet, hogy ez a partíció hamar betelik tekintve, hogy általában az operációs rendszer és a "Program Files" mappa is itt van. Áthelyezése a View > Options menü hatására megjelenő ablak, "Temporary storage" mező melletti "Browse" gombra kattintva lehetséges.
Importálás
A rendszerbe telepített meghajtóval rendelkező összes hang és kép fájlformátummal készült anyagot lehet használni. Ehhez az aktuális munkafolyamatba importálni kell a File > Import paranccsal. Az importálást mindig az aktuális felhasználó dokumentum mappájából kísérli meg a program. Ha egyesével sok fájlt akarunk importálni kényelmetlen mindig eltallózni a tárolómappájába. Célszerűbb átállítani a kezdőkönyvtár helyét a View > Options menü "Import Path" mező melletti "Browse" gombra kattintva.