Windows - Felhasználók automatikus kijelentkeztetése Windows XP-n

A hálózat biztonságának szempontjából nagyon káros, ha a felhasználók elmennek ebédelni, vagy máshol intézik az ügyeiket és eközben a számítógépüket bejelentkezve hagyják. Illetéktelenek ezalatt hozzáférhetnek a céges és személyes dokumentumokhoz és könnyen kárt tehetnek a rendszerben. Az alábbiakban két megoldást ismertetünk a probléma megoldására.
A Windows XP tartalmaz egy parancssori segédprogramot, amivel ki lehet jelentkeztetni az aktuális felhasználót. A számítógép ismételt használatbavételéhez felhasználói nevet és jelszót kell megadni. A kijelentkezés során a megnyitott munkamenetek bezáródnak. Tehát egy megnyitott Word dokumentumot a visszajelentkezés után ismét meg kell nyitni. Amennyiben a dokumentum szerkesztés alatt állt és még nem lett mentve, a kijelentkezés nem hajtódik végre, mert adatvesztés nem léphet fel. Az említetett segédprogram neve LOGOFF.EXE és a %SYSTEMROOT\SYSTEM32 mappában kapott helyet. Ha paraméterek nélkül adjuk ki egy parancssori ablakban, akkor kilépteti az aktuális felhasználót, lezárva a hozzá tartozó munkamenetet:
logoff
Ha nem az aktuális felhasználót akarjuk kiléptetni, akkor a következőket kell figyelembe venni. A parancs után megadható egy munkamenet név vagy azonosító, amellyel a hozzá tartozó felhasználó kiléptetése és munkamenetének bezárása történik meg. Ehhez tudnunk kell vagy a nevet vagy az azonosítót. Utóbbit a következőképpen jeleníthetjük meg:
Nyomjuk le a CTRL+ALT+DEL billentyűkombinációt és a megjelenő "Feladatkezelő" ("Task Manager") ablakban lépjünk a "Folyamatok" ("Processes") oldalra. Itt található egy lista a számítógépen elindított folyamatokról, függetlenül attól, hogy melyik felhasználóhoz tartoznak. Lépjünk a Nézet > Oszlopok kiválasztása (View > Select Columns") menüre, annak beállítására, hogy milyen adatok jelenjenek meg. Kattintsuk be a "Munkamenet-azonosító" ("Session ID") és "Felhasználónév" ("User Name") jelölőnégyzeteket (utóbbi alapértelmezésben be van kapcsolva). Amennyiben minden folyamat mellett ugyanazt az azonosítót találjuk (általában 0), akkor csak egy felhasználó van bejelentkezve a gépre. Másik lehetőség: az azonosítót és a nevet is megkaphatjuk, ha a "Felhasználók" ("Users") oldalra lépünk. Itt az adott felhasználóra kattintva a "Kilépés" ("Logoff") gombbal kijelentkeztethetjük a rendszerből. Fontos, hogy bejelentkezés alatt a helyileg és nem a hálózaton keresztül bejelentkezett embereket értjük. Nincs ebben semmi ellentmondás, mert a Windows XP gyors felhasználóváltás (fast user switching) szolgáltatása lehetővé teszi egyszerre több felhasználó számára a gép elérését.

Az "1"-es számú munkamenethez tartozó felhasználó kijelentkeztetését az alábbi módon oldhatjuk meg:
logoff 1
Terminálszerveren keresztüli kapcsolatnál a "/server:kiszolgálónév" formában is kiléptethető az egyén. Például az XYZ nevű kiszolgáló esetében:
logoff 1 /server:XYZ
Mi kell ahhoz, hogy automatizáljuk a folyamatot? Készítsünk egy új feladatütemezést, amely akkor hajtódik végre, ha eltelt egy bizonyos üresjárati idő. Ehhez nyissuk meg a Vezérlőpult > (Teljesítmény és karbantartás) > Ütemezett feladatok (Control Panel > (Performance and Maintenance) > Scheduled Tasks mappát. Kattintsunk egy üres helyre a jobboldali egérgombbal és lépjünk az Új > Ütemezett feladat (New > Scheduled Task) menüre. Névnek írjuk be: "Logoff". Kattintsuk duplán az új feladaton és állítsuk be az alábbi tulajdonságokat:
A "Feladat" ("Task") oldal "Tallózás" ("Browse") gombjával válasszuk ki a %SYSTEMROOT\SYSTEM32 mappa LOGOFF.EXE programját. A "Futtatás mint" ("Run as") melletti mezőben meg kell adni egy felhasználói nevet, aki jogosult végrehajtani a kiléptetést. Alapértelmezésben az aktuális felhasználó bejelentkezési nevét beírja a rendszer. Ne feledjük megadni a hozzátartozó jelszót a "Jelszó megadása" ("Set password") gombbal. Ezt követően lépjünk az "Ütemezés" ("Schedule") oldalra, ahol a "Feladat ütemezése" ("Schedule Task") legördülőmenüben válasszuk ki az "Üresjárati időben" ("When idle") elemet. Egyetlen paraméterként írjuk be, hogy mennyi üresjárati idő elteltével hajtódjon végre a kijelentkezés. Az idő megválasztásánál nem célszerű sem túl kicsi, sem túl nagy értéket előírni. Az bosszantó lehet, ha percenként kijelentkezik a gép, de az sem megoldás, ha csak 4 óra elteltével teszi. Ideális lehet a 15 perc körüli beállítás.
Notebook felhasználók számára ajánljuk, hogy a "Beállítások" ("Settings") oldal "Energiagazdálkodás" ("Power Management") csoportjában töröljék a pipát az összes jelölőnégyzetből. Ezzel megakadályozható, hogy az akkumulátorról való üzemeléskor a rendszer felfüggessze az ütemezést.
Az eddig ismertetett módszer hátránya, hogy beragadt taszkok, mentetlen fájlok megakadályozzák a kiléptetést. Továbbá nem mindig jó, ha megszakad a felhasználók munkamenete. Ekkor célszerű inkább zárolni a munkaállomást. Azonnali zárolást a WIN+L billentyűkombinációval érhetjük el. Ütemezni pedig egy képernyővédővel lehet: kattintsunk az Asztal (Desktop) egy üres helyén a jobboldali egérgombbal és válasszuk a "Tulajdonságok" ("Properties") menüt. A "Képernyőkímélő" ("Screen Saver") oldalon válasszunk ki egy képernyővédőt, állítsunk be egy várakozási időt és kapcsoljuk be az "Üdvözlőképernyő" ("On resume, password protect") négyzetet. A megadott idő eltelte után aktivizálódik a képernyővédő és az egér megmozdítására vagy egy billentyű lenyomásának hatására a bejelentkezési képernyőt látjuk viszont.