Windows - Üzenetek nyomkövetése az Exchange szerveren

Az elektronikus levelezés egyik nagy előnye a hagyományossal szemben a korábbi üzenetek között való gyors és hatékony keresés. Azonban hibák mindenhol előfordulhatnak. Például elveszik egy levél vagy valamilyen oknál fogna nem továbbítja a szerver. A hiba megkeresésében nyújt segítséget az alább ismertetésre kerülő szolgáltatás, mellyel könnyen kezelhető keresési feltételek megadásával lekövethetjük egy levél teljes "életét".
Exchange kiszolgálón belül addig követhető egy üzenet útja, amíg nem ér ki az SMTP virtuális kiszolgáló hatásköréből, ha kiért, akkor már más levelezőrendszerek alá tartozik. Itt az Exchange nem érdekelt. Ugyanez érvényes a befelé jövő üzenetekre is.
A nyomkövetés tulajdonképpen egy kibővített naplózás. A naplóállományok akkor jönnek létre, amikor bekapcsoljuk a nyomkövetést és az üzenet továbbítások során folyamatosan bővülnek. Keresni nem közvetlenül a fájlokban kell, mert az Exchange rendelkezik egy erre a célra készült segédprogrammal. A fájlokat helyileg a %Program Files%\Exchsrvr\kiszolgálónév.log mappában tárolódnak. Minden nap keletkezik egy új állomány. Legegyszerűbben nevük alapján azonosíthatók, mert az yyyymmdd.log dátumformátumot követik.
A nyomkövetés egyaránt vonatkozik a postafiókokra, nyilvános mappákra és az idegen rendszerekkel való kapcsolatokra (pl.: connectors for MS Mail). Ezen belül a felhasználói és a rendszerüzenetekre is.
Nyomkövetés bekapcsolása
A nyomkövetést a kiszolgáló objektumon kapcsolhatjuk be. Indítsuk el a System Manager-t és tallózzunk el a farendszer Administrative Groups > First Administrative Group > Server tárolójához. Kattintsunk a szerver nevére a jobboldali egérgombbal és válasszuk a "Tulajdonságok" ("Properties") menüt. A "General" oldalon aktivizáljuk az "Enable message tracking" jelölőnégyzetet.

Felhasználói üzenetek nyomkövetése
A Tools > Message Tracking Center eszközzel nyitható meg a nyomkövetés keresőablaka. Kattintsunk rá a jobboldali egérgombbal és lépjünk a "Track Message" menüre. Elindul a "Message Tracking Center".
Az üzenetek nyomkövetéséhez keresési feltételeket kell megadni, hiszen nem vagyunk kíváncsiak az összes e-mail-re. Megadhatjuk a feladó és fogadó címét, a tároló kiszolgáló nevét, a továbbítás idejét, esetleg az üzenet azonosítóját is. Egy kötelezően megadandó paraméter van, ez pedig a tároló kiszolgáló neve.
Fontos, hogy azok a levelek követhetők le, melyek az "Enable message tracking" jelölőnégyzet bekapcsolása után kerültek a kiszolgáló hatáskörébe. Utólag nem végezhetünk ellenőrzést.
Nézzük meg a "Message Tracking Center", "General" oldalát. Mint mondtuk, kötelező megadni a tároló kiszolgáló nevét. Ehhez kattintsunk a "Server(s)" lista melletti "Browse" gombra. A felső listába kerülnek az elérhető Exchange kiszolgálók, innen a "Hozzáadás" ("Add") gombbal választhatunk. Megadható több kiszolgáló is.
A "From" mezőben lehet megadni a küldő nevét, a "Sent To"-ban pedig a fogadóét. Mindkét esetben segítségünkre van a "Browse" gombbal elérhető Exchange felhasználók listája. A küldő csak egy e-mail címet jelent, a fogadó egyet vagy többet. Ezután opcionálisan dátumot vagy dátum intervallumot lehet beállítani a "Date & Time" oldalon. Ha végeztünk a meghatározásokkal, kattintsunk a "Find Now" gombra a keresés elindításához. Az eredményt az alsó listamezőben fogjuk látni.
Adott üzenet hálózati útjával kapcsolatos előzmények megtekintéséhez kattintsunk rá duplán vagy jelöljük ki és nyomjuk le a "Message History" gombot. A kapott eredményből látható, hogy mi történt az üzenettel helyileg (locally), a felhasználótól bekerült a várakozási sorba, stb. Ha a célcím nem a helyi hálózatban található, akkor hova továbbítódott ("Message transfered out to xxx.yyy.com through SMTP"). Az egyes eseményekről a "Details" gombbal jeleníthetünk meg részleteket. Láthatjuk például az esemény keletkezésének dátumát és idejét. Ha egy korábbi történéshez képest sok idő telt el, mondjuk egy távoli rendszerbe való kiküldés előtt növekedett a várakozási idő, akkor a hálózati kapcsolat átmeneti lassulására lehet következtetni. Ez nem Exchange hiba. Amiről csak lehet, kapunk hibaüzenetet, de tanulmányozva a listát, logikus következtetésekkel megtalálható a hiba vagy legalább behatárolható a további keresés útja. Későbbi elemzési céllal az eredményt szövegfájlba menthetjük a "Save" gombbal.
A kereséshez még annyit fűznénk hozzá, hogy az "Advanced" oldalon megadható "Message ID" azonosító egy kliens program (Outlook, Outlook Express) segítségével deríthető ki, ha megnézzük az üzenet forrását. Megjelenik ugyan a "Message History" ablakban is, de ha ott látjuk, akkor már megtaláltuk, így értelmét veszti a keresés. Az azonosító egy hosszú, betűkből, számokból és egyéb karakterekből álló karakterlánc. Tartalmazza többek között az Exchange kiszolgáló és a tartomány nevét is. Továbbá minden üzenet egyedi azonosítóval rendelkezik.
Rendszerüzenetek nyomkövetése
Az Exchange rendszer által generált üzenetek megkereséséhez hagyjuk üresen a "From" és "Sent To" mezőket. A "Server(s)"-be állítsuk be a kiszolgáló(ka)t és kattintsunk a "Find Now" gombra. A megoldás hátránya, hogy megjelennek a felhasználói üzenetek is. Onnan tudjuk, hogy melyik a rendszerüzenet, hogy megnézzük a "Recipients" oszlopot és kiszolgáló nevet vagy Exchange specifikus kifejezéseket keresünk, pl.: "Public Folder Store (Server1)".