Windows - Chat szolgáltatás az Exchange 2000 szerverrel

Chat Service 3. rész

Minden beszélgető, üzenetküldő szolgáltatásban előfordulnak olyan egyének, akik oda nem illő, nem kívánt hozzászólásokkal és stílussal kommunikálnak. Cikksorozatunk záró részében ezen felhasználók kitiltásával foglalkozunk. A műveletet az Exchange kiszolgálón kell végrehajtania a rendszergazdának, amit könnyen megtehet a leegyszerűsített beállító ablak segítségével.
Kattintsunk a System Manager felügyeleti konzolban a "Ban" tárolóra. A képernyő jobb oldalán láthatók az eddigi kitiltások. Minden objektum egy vagy több felhasználótól vonja meg a jogot a chat szolgáltatás eléréséhez.
Felhasználó vagy felhasználók egy csoportjának kitiltása
Kattintsunk a "Ban" tárolón a jobboldali egérgombbal és lépjünk az Új > Ban (New > Ban) menüre.
Egyetlen ablakban lehet mindent beállítani, ami azért is jó, mert általában egy nemkívánatos személy kitiltása a beszélgetés közbeni viselkedésének következménye. Ilyenkor szempont, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban tudjuk ezt végrehajtani. Több lehetőségünk van annak meghatározására, hogy kiktől és mikor vonjuk meg a szolgáltatás használatát:
Legfelül a "Nickname" mezőben, maximálisan 23 karakter hosszan beírhatjuk a kitiltandó felhasználó becenevét (nickname). Ezt a nevet bejelentkezéskor adja meg az illető és a kliensoldali programban kísérhetjük figyelemmel. Minden egyes párbeszédsor előtt megtaláljuk. Ha nem írunk be semmit, vagy * karaktert használunk (alapértelmezés), akkor mindenki kitiltásra kerül.
Másosodik lehetőségünk, hogy a felhasználó neve alapján végezzük a kitiltást, amit a "User name" mezőben adunk meg, maximálisan 63 karakter hosszan.
Harmadikként egy teljes tartományt vagy egy IP címet zárhatunk ki a szolgáltatás használatából, a "Domain name or IP address" mezőben. Itt a beírt szöveg 127 karakter hosszú lehet és az üresen hagyott mező egyenlő azzal, mint ha *-ot írtunk volna be, tehát mindenki kitiltásra kerül.
Amennyiben mindenhol meghagyjuk az alapértelmezett beállításokat, mindenkit kizárunk a kommunikációból. Ennek igazából nem sok értelme van, mert ennyi erővel a teljes szolgáltatás leállítható. Ha mégis ez a szándékunk, akkor kattintsunk a "Protocols" tárolóra a jobboldali egérgombbal és lépjünk a "Stop" menüre. Ismételt indítása ugyanitt a "Start" menüvel történik. Más lehetőségünk sajnos nincs, külön a "Chat Communities" virtuális kiszolgálóit - a csatornák egy csoportját - nem lehet letiltani.
Kiszolgáló karbantartáskor, túlterheléskor szükség lehet a szolgáltatás időszakos szüneteltetésére. A "Time active" szekció alatti "Start" és "End" idők a kitiltás érvényesítésének kezdetét és végét jelzik. A megadott időpontok között lép életbe a fenti mezők tartalmának megfelelő tilalom. Ha a * karaktert használtuk, a megadott időben senki nem fog tudni "chatelni". Tekintve, hogy a kiszolgálót a világon bárhonnan el lehet érni, vegyük figyelembe, hogy mindig a szerver helyi órája a mérvadó. Természetesen egy személyt vagy tartományt is kizárhatunk egy időre.
Legalul található a "Reason for ban" feliratú mező a kitiltás okának indoklására. Nem kötelező kitölteni, de a kliens programban megjelenik. Amennyiben nem írunk ide semmit, könnyen hálózati hibára gyanakodhat a felhasználó, lévén hogy csak azt látja, hogy nem tud kapcsolódni a szerverhez. Bármit is írunk be - és ez az egész chat szolgáltatásra vonatkozik - vegyük figyelembe, hogy sok kliens program nem kezeli a magyar ékezetes karaktereket. Pontosabban más karakterrel helyettesíti, értelmetlenné téve a szöveget. Tekintve, hogy a számítástechnika és az Internet nyelve jobbára az angol, célszerű angolul kitölteni minden, felhasználóra vonatkozó mezőt.
  • Tipp: Hitelesített felhasználók csoportos kitiltásához hozzunk létre számukra egy új felhasználói csoportot a Felügyeleti eszközök > Active Directory - felhasználók és számítógépek (Administrative Tools > Active Directory Users and Computers) MMC konzolban. Adjunk fióknevet a csoportnak, majd ugyanezt írjuk a "User name" mezőbe.
Kliens oldal
Sajnos a Windows nem tartalmaz kliens szoftvert a chat szolgáltatáshoz, de számtalan freeware, shareware megoldás létezik külső gyártóktól, melyek könnyen kezelhetők és kihasználják a szolgáltatás minden lehetőségét (pl.: mirc).
Linux/Unix rendszerek alatt az operációs rendszerek disztribúcióiban grafikus és karakteres felületről egyaránt elérhető több, beépített kliens program (pl.: KSirc, kvirc, tkirc, stb.). Mivel az IRC protokollt szabvány írja le, minden további nélkül elérhető Linux alól is az Exchange szerver ezen szolgáltatása. Nem kell mást tenni, mint megadni a kiszolgáló nevét vagy IP címét, illetve a port címet, ami alapértelmezésben: 6667.

Chat Service cikksorozat