Windows - DirectX diagnosztika

Ahhoz, hogy igénybe vehessük a DirectX által nyújtott szolgáltatásokat, megfelelő hardverrel kell rendelkeznünk. Még a mai modern videó vagy hangkártyák legtöbbje sem támogat minden szolgáltatást, melyet a DirectX képes nyújtani. Az alábbiakban a Windows XP beépített lehetőségeit ismertetjük a DirectX és a hardver összefüggésében, néhány tesztelési funkcióval együtt.
A Windows XP rendszerinformációs eszközei között szerepel egy modul, mely a DirectX tesztelésére a hozzákapcsolódó információk megjelenítésére alkalmas. Nyissuk meg a Start > Minden program > Kellékek > Rendszereszközök > Rendszerinformáció (Start > All Programs > Accessories > System Tools > System Information) alkalmazást. A rendszerinformációk megtekintése helyett kattintsunk az Eszközök > DirectX diagnosztikai eszköz (Tools > DirectX Diagnostic Tool) menüre.
Rövid várakozást követően a rendszer összegyűjti az összes szükséges információt az eszköz használatához. Nézzük oldalak szerint milyen lehetőségeink vannak:
"Rendszer" ("System")
Az ablak felső részén az eszköz szerepének lényegét látjuk leírva, alatta általános rendszerinformációk jelennek meg. Közülük tulajdonképpen csak az egyik - a legutolsó - vonatkozik ténylegesen a DirectX-re: itt láthatjuk a verziószámát (pl.: DirectX 8.1 (4.08.01.0810)).
"DirectX fájlok" ("DirectX Files")
Itt látható a teljes DirectX-et alkotó fájlok listája. Minden bejegyzéshez további információk tartoznak. Ha kiválasztjuk a lista valamely elemét a "Megjegyzések" ("Notes") szekcióban megjelenik, hogy az operációs rendszer diagnosztizált-e valamilyen hibát az adott fájl működésével kapcsolatban.
"Képernyő" ("Display")
A "Képernyő" ("Display") oldalon a megjelenítéssel kapcsolatos információk mellett két teszteszközt is elérhetünk. Egyik a DirectDraw másik a Direct3D funkcionális működését teszteli. Ha gond nélkül lefutnak a teszt elemek, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a gépben lévő videokártya hardveresen támogatja a 3D-s megjelenítést.
Ugyanitt konfiguráció módosításokat is végrehajthatunk: letilthatjuk vagy engedélyezhetjük a DirectDraw, Direct3D és AGP mintázatgyorsító komponenseket.
"Hang" ("Music")
Az előző oldalhoz hasonlóan itt is megjelenik néhány információ, csak ezúttal a hangkártyáról. Szintén van tesztlehetőségünk "A DirectSound tesztelése" nyomógombbal, illetve az oldal egyetlen csúszkája segítségével szabályozható a hangok hardveres gyorsítási szintje (alapértelmezésben maximálisra van állítva a hardveres gyorsítás). Erre csak akkor van szükség, ha a szólnak a hangok, de apróbb problémák, esetleg recsegés hallatszik, stb.
"Zene" ("Music")
Ezen az oldalon a szintetizált hangokkal (midi) kapcsolatos beállítások találhatók. A "Zenei portok" ("Music Ports") lista a hangkártya által támogatott funkciókat tartalmazza. "A DirectMusic tesztelése" ("Test DirectMusic") gombbal megszólaltathatunk egy teszthangot, mely az alatta lévő legördülő menüben kiválasztott port igénybevételével lesz hallható. Közben alul a "Megjegyzések" ("Notes") rovatban megjelenő információk tájékoztatnak az esetleges hibákról, illetve a teszt sikerességéről.
"Bemenet" ("Input")
Itt számítógéphez csatlakoztatott bemeneti eszközök és a hozzájuk telepített meghajtók láthatók. Bemeneti eszköz lehet például botkormány, gamepad, kormány, stb. Tesztelési vagy állítási lehetőségünk nincs.
"Hálózat" ("Network")
A DirectPlay szolgáltatás feladata a hálózaton keresztüli játékok minél hatékonyabb működtetése. A "Regisztrált DirectPlay szolgáltatók" ("Registered DirectPlay Service Providers") listában a rendelkezésre álló eszközöket, protokollokat láthatjuk. Teszt lehetőségünk is van "A DirectPlay tesztelése" ("Test DirectPlay") nyomógombra kattintással.
"További súgó" ("More Help")
A "Hibakeresés" ("Troubleshoot") és "Hang" ("Sound") gombok elindítanak egy interaktív súgót, mely lépésenként végigvezet a hibakeresési lépéseken. Míg az "MSInfo" gombbal megjeleníthető a korábban már látott rendszerinformáció konzol. A "Felülbírálás" ("Override") gombbal pedig a DirectDraw frissítési frekvenciáját lehet módosítani.