Windows - Csatlakozások felügyelete az Exchange-ben

A Microsoft Exchange Connectivity Adminitrator felügyeleti konzolt lehet használni a Microsoft Exchange Connectivity kapcsolatok megjelenítésére, kezelésére. Láthatóvá válnak a gépek és szolgáltatások közötti tranzakciók, folyamatok, így sokkal szemléletesebb a rendszer működése és a rendszergazdák lényegesen könnyebben felderíthetik az esetleges hibákat.
Felügyeleti konzol elindítása, bejelentkezés az Exchange szerverre
Indítsuk el a Windows Intézőt és tallózzunk el a \Program Files\Exchsrvr\Bin mappába feltételezve, hogy az Exchange 2000 az alapértelmezett telepítési mappába került. Keressük meg az LSADMIN.EXE nevű fájlt és indítsuk el.
Rövid várakozás után megjelenik egy ablak, ahol bejelentkezhetünk az Exchange kiszolgálóra.
A "Select a Server" legördülő menüben választhatunk kiszolgálót, de közvetlenül is beírhatjuk. Ha a helyi gépet akarjuk ellenőrizni, adjuk meg a localhost gépnevet. Ezután kattintsunk a "Logon" gombra a kapcsolat felvételéhez. Az "Exit Application" gombbal ki lehet lépni az ablakból.

Folyamatok kezelése
Az "Overview" ablakban megjelenő farendszer első alpontja ("Process Manager") a folyamatokat tárolja. A Microsoft Exchange Connectivity Controller-ek között működő folyamatokról van szó. Kattintsunk duplán a "Process Manager" objektumon a részletek megjelenítéséhez. Vegyük figyelembe, hogy az itt megjelenő információ nem frissül valós időben. A frissítést elvégezhetjük kézzel a "Refresh" gombra kattintva, illetve az Overview > Ser Refresh Rate menü hatására megjelenő ablakban megadható, hogy hány másodpercenként történjen automatikusan.
Minden egyes folyamat előtt látható egy státusz ikon, mely szemléletesen jelzi az aktuális állapotot. A státusz a következő értékeket veheti fel:
  • "Ended abnormally" = rendellenes leállás
  • "Running" = fut
  • "Disabled" = letiltva
  • "Starting" = indulás alatt
  • "Stopping" = leállás alatt
  • "Stopped" = áll
  • "Status unknown" = ismeretlen állapot
Az egyes folyamatoknál a következő információkat kapjuk vissza:
  • "Status" = lásd fent
  • "Started" = a folyamat indításának ideje
  • "Time Active" = ennyi futási idő telt el az indítás óta
  • "Time Inactive" = ennyi ideig futott üresjárati állapotban az indítás óta
  • "Utilization" = aktív működési idő százalékosan kifejezve
  • "Working" = aktív működési idő százalékosan kifejezve, amikor nem történtek írási vagy olvasási folyamatok
  • "Transaction Count" = végrehajtott tranzakciók száma
  • "Failed Transaction Count" = hibával végződött tranzakciók száma
  • "Failure Rate" = hibás tranzakciók száma százalékosan
  • "Time per Transaction" = átlagosan ennyi idő szükséges egy tranzakció lebonyolításához
  • "Total Transaction Byte" = összes feldogozott bájtok száma
Naplózás
A "Log Browser" objektum megnyitása után láthatóvá válnak a levéltovábbítások során keletkezett naplóbejegyzések. Az események naplózása egy szövegfájlba történik a \Exchconn\Logs mappában. Fontos, hogy az itt megjelenő naplóbejegyzések az adott csatoló tulajdonságlapjának beállításaitól függnek. A "Set Logging Level" paranccsal lehet meghatározni a bejegyzés készítés mélységét. Maximális naplózást azonban csak a csatoló hibaellenőrzésénél használjunk, mert rövid idő alatt nagyszámú esemény keletkezhet, ami a naplófájl gyors növekedését jelenti. Ha ez a növekedés olyan mértékű, hogy megtelik a rendszerkötet, leállhat az Exchange szerver.
Az egyes eseményeknél a következő paramétereket találjuk:
  • "Icon" = megjeleníti az üzenet szintet
  • "Date/Time" = keletkezési dátum és idő
  • "Process Name" = az eseményt generáló folyamat neve
  • "Message Number" = az esemény egyedi azonosítója a naplófájlban
  • "Message" = az esemény szövege (leírása)
  • "Module Name" = a forráskód fájlneve
  • "Line Number" = a forráskód sor száma
  • "Track ID" = az esemény egyedi azonosítója